Hajk

En hajk är något som vi scouter i Sverige kallar en utflykt någostans. Det innefattar ofta en övernattning och kan vara ihop med en vandring, paddeltur, klättring eller annan aktivitet. På en hajk brukar man inte sova på samma ställe flera dagar i rad utan man rör mer på sig. Därför brukar packningen skilja sig en del ifrån vad den gör om man ska på läger.

Vi i Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår försöker att våra scouter ska komma ut på hajk i alla fall någon gång per termin. Men det beror helt på scouternas intresse samt hur mycket funktionärer vi har tillgång till.

Triangeltorpet

Ett ställe som vi i Mölndal brukar åka till är vår stuga Triangeltorpet. Den ligger vid Annesjön i Gråbo och är mycket omtyckt att besöka. Läs med om Triangeltorpet här.

Länk till Triangeltorpet >>

Läger

Ett läger är ofta en lite längre övernattning med en fast sovplats. Där sover du ofta i tält och går iväg på dagsaktiviteter, men kommer på kvällen tillbaka till samma plats och sover.

En tradition i Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår är att åka till Sparreviken under Kristihimmelfärdshelgen. Där är det ett helt gäng med kårer som brukar åka till och det brukar uppskattas av både scouter, ledare och föräldrar.  Men detta är bara en av alla lägergårdar som finns runt om i Sverige. På länken nedan kan du hitta fler.

Hitta lägerplatser i Sverige »

Någon gång under sommaren brukar det finnas ett läger man kan åka på. Det är inte alltid att vi som kår åker på alla läger. Men vi uppmuntrar dig som scout att åka på alla läger du vill. Hör av dig till oss om du hittat något läger du tycker verkar intressant.
På Göteborgs scoutdistrikts hemsida brukar det finnas en hel del skoj aktiviteter att anmäla sig till. Håll utkik där vid intresse.

Länk till Göteborgs Scoutdistrikts hemsida >>