Chiffer är något som vi gillar att jobba med i scouterna det kan du lära dig om här eller ännu hellre på något av våra möten! Chiffer är olika sätt man kan skriva hemliga meddelanden på. Lite som egna skriftspråk som bara vissa kan läsa.
För att förstå vad som krävs för att läsa av meddelandet så krävs det att man kan nyckeln. Denna nyckeln är ofta likadan eller i alla fall liknande, men utan den blir det nästan omöjligt att kunna tyda vad som står. Du kan alltså komma på ditt eget chiffer och ha en hemlig nyckel, i alla fall för dom du inte vill ska kunna läsa det.

Klura

För att få det här märket ska du lära dig att lösa och använda minst två olika sorters chiffer eller ”hemliga språk”. Du ska inte bara lösa det någon annan gjort utan också visa att du kan göra egna meddelanden med hjälp av chiffret eller det hemliga språket. Du ska också testa att lösa olika typer av problem, till exempel genom gåtor, skattjakter, och soduko.

Brädgårdschiffer

Detta chiffer skrivs av olika vinklar, fyrkanter och prickar för att skriva dina bokstäver. Vill du skriva bokstäverna A-I ritar du bara kantlinjerna utan prickar. Vill du skriva J-S ska det vara en prick i rutan/vinkeln och T-Ö två prickar.

Stjärnchiffer

Likadant som brädgårdschiffer egentligen. Men du använder trianglarna ifrån stjärnornas spetsar till att skriva dina bokstäver.

SCOUTscoutchiffer

Detta chiffer skrivs med stora och små bokstäver ifrån ordet scout i olika kombinationer. Till exempel skriver man: OoTtCoUoUsSsCo SoScTuSo-SoScTuOoOu OuOsToTuSoOtCu UtCu CsCuSs OuOsToTuUuTsCu

Förskjutningschiffer

Förskjutningschiffer kan vara det lättaste chiffret om man inte förskjuter så långt eller vänder alfabetet mm. T. Ex kan bokstäverna endast byta plats så att: Käl qipgtcp qyfzp ilznnr.  Detta går att göra hur lätt eller svårt som helst.

Sifferchiffer

A  B  C  D  E  F  G  H  I   J  K   L   M  N   O  P   Q   R  S   T   U   V   W   X   Y   Z  Å   Ä   Ö
1  2   3   4   5  6  7   8   9  10  11  12 13  14  15   16   17  18  19  20   21   22   23   24   25  26

Sifferchiffer byter man ut bokstäverna mot siffror och ibland vänder på alfabetet och andra svårigheter. Vill man göra det lätt så är