Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.
Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten eller andra snygga scoutkläder och massor av scoutprylar i Scouternas egen shop.
Vet du inte vilken storlek eller vad du vill ha? Lugn! Många av prylarna finns att testa på Göteborgs scoutdistrikts kansli, dessutom får du med dig prylarna direkt och slipper betala för frakt. Deras öppettider finner du här.
I scouterna kan man välja själv om man helst vill ha en t-shirt eller scoutskjorta som dräkt. Dock är det på skjortan som vi sätter alla märken man förtjänar efter läger eller andra färdigheter man klarat av. Dessa skall sys på enligt följande markesplacering. Halsduken får du ifrån kåren under en speciell ceremoni.

Scoutlagen

1. En scout söker sin tro och respekterar andras
2. En scout är ärlig och pålitlig
3. En scout är vänlig och hjälpsam
4. En scout visar hänsyn och är en god kamrat
5. En scout möter svårigheter med gott humör
6. En scout lär känna och vårdar naturen
7. En scout känner ansvar för sig själv och andra

Scoutlöftet

”Jag lovar att efter bästa förmåga följa scoutlagen.”
Scoutlöftet avläggs under ceremoniella tillfällen och är en sorts invigning till scouterna.

Scouternas valspråk

Var redo!
Alltid redo!
Detta brukar scouterna göra på slutet av varje gång de har haft en träff. Man gör då samtidigt scouthälsningen genom att lägga lillfingret på tummen och ha de andra tre fingrarna sträckta emot sin tinning. Du kommer att få träna på detta tillräckligt många gånger som scout så att du kan det utan att hjälpa fingrarna på plats tillslut.