Alla scouter i världen har någon form av scoutdräkt även om den kan se olika ut beroende på vart man kommer ifrån. En gemensam nämnare är dock scouthalsduken som så gott som alla scouter bär.

Halsduken som scouter i Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår bär

Våran kår har en halsduk som är grå med ett flerfärgat band längs med kanterna. Man får sin halsduk när man har blivit scout i Mölndal och denna ska man ha resten av livet. Halsduken skall bäras när man är på olika arrangemang med scouterna så att folk kan känna igen att vi är scouter i Mölndal.
Scouthalsduken knyter man ihop med en knop eller använder en sölja på för att den ska  sitta på. Sölja är en liten ögla som träs på runt ändarna av halsduken som man antingen kan köpa eller göra en egen designad på till exempel ett möte.

Scoutdräkt

En scoutskjorta och ett par enfärgade mörka byxor utgör scoutdräkten. Detta och halsduken brukar bäras vid mera officiella evenemang som en Jamboree eller en märkesutdelning. Skjortan är väldigt praktisk och snygg med sina fickor och det är på den man syr fast dom märken som man får med tiden.
Om man inte vill ha sin fina skjorta på sig så finns det andra plagg man kan ha som är ifrån scouterna. Tröjan är ett lite ledigare och bekvämare alternativ då man är på läger till exempel men den saknar däremot fickor att lägga alla bra prylar i.
Skjortor, tröjor och söljor finns aatt köpa genom kåren och ni kan kolla på dom på Scouternas webshop ».
Vi kräver inte att alla scouter i Mölndal ska ha scoutskjorta på våra möten men vi tycker att det är ett praktiskt och oömt plagg för verksamheten då det är ämnat för att användas på scouterna. Men när man varit scout i någon termin så vill man oftast ha en scoutskjorta precis som de äldre.
Kontakta oss i kåren på mailen om du vill köpa något ifrån Scoutvaror så kanske du slipper fraktkostnaden då vi köper in saker där ifrån då och då.

Märkesplacering

På sin scoutskjorta är det meningen att man ska sätta fast alla de märken som man har klarat av. Det finns ett gemensamt märkessystem för alla scouter i Sverige. Detta består av olika sorters märken som delas in i grupper.
Tillhöra- visar vilken åldersgrupp, kår och patrull man tillhör.
Delta- dessa står för att man hav varit med och deltagit i vissa saker t ex ett läger eller en hajk.
Bevis- Det finns tre sorters bevis inom scouterna, Simma, Kniv, Yxa & Såg. Dessa får man när man uppfyllt målen och har ett säkert tänk.
Intresse- Dessa märken är olika inriktningar som t ex matlagning, knopar, bygga, elda osv.
Ni kan läsa mera om olika märken här!
Så när man fått märken så ska dessa placeras på sin skjorta och då är det snyggast om alla har sina märken på samma plats på skjortorna så att vi ser stiliga ut.
För att hitta hur era märken ska sitta så kan ni gå in på denna länken.