Välkommen till Spårarna!

Här är alla kompisar! Spårarscouting i Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår präglas av nyfikenhet, att upptäcka naturen och att använda sin fantasi. Våra aktiviteter är utmanande, roliga och spännande. Tillsammans lär vi oss, utvecklas och har roligt i små patruller, och varje scout får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.

Spårarna har som regel möten utomhus onsdagar, kl 18-19.30 med samling på Krokslättsvallen för att gå till Olles äng i Safjället för att ha mötet där, annars är vi i eller nära scoutgården. Eftersom vi oftast är utomhus behöver barnen ha kläder efter väder. Ibland går vi in i vår fina Scoutgård på Landshövdingegatan 37 (Mölndal).

Vi är ett härligt gäng scouter, både killar och tjejer! Vi vuxna hjälps åt att vara ledare på avdelningen och det är en blandning av nya och gamla ledare som tar hand om scouterna.

Det allra viktigaste är att vi ska ha roligt och lära oss nya saker. Vi samarbetar och löser problem genom att prova oss fram. Alla behöver ta ansvar både för sig själv och även för att vi ska ha det bra tillsammans. Vi lyssnar och respekterar varandra.

Vi vill att våra scouter ska lära känna och kunnat klara sig i naturen. Hur ser olika växter och djur ut, hur fungerar det i naturen över året. Vad gör man om någon skadar sig eller man går vilse i skogen, det finns en massa saker att lära sig. Hur ska man kunna övernatta i naturen och vad behöver man bygga för att ha det bra? Surra och göra knopar behöver man ju kunna då och det börjar vi med i spårarna och sedan lär vi oss mer och mer ju äldre vi blir. Vi lagar mat utomhus och eldar. Vi leker och har samarbetsövningar, vi utmanas själva och vi utmanar varandra. Vi åker på läger och gör en massa spännande saker.

Vi meddelar per mail och via kalendern på hemsidan vid ändringar. Så prenumerera gärna på vår kalender.

Om du behöver kontakta oss så maila till:  sparare@scoutmolndal.se (spara gärna vår mail som en kontakt så slipper vi hamna i skräpposten).

Vi ses!

Spårare 8-9 år