Välkommen till Upptäckarna!

Vi i avdelningen Upptäckare är scouter mellan 10-11 år. Våra möten sker på tisdagar mellan 18-19:30 och exakt vad vi gör ser ni i kalendern på hemsidan. Om någon ytterligare information ska ut så mailar vi er så se därför till att registrera er i Scoutnet och ha mailadressen uppdaterad. Lägg gärna in våra möten i er digitala kalender så inget missas.

Vi kommer ha möten inomhus och utomhus. Därför är det superviktigt att man kommer till scouterna med lämpliga kläder. Är man det minsta sjuk, även med lindriga symptom, så ska man vara hemma.

Som upptäckarscout upplever man äventyr och utmaningar hela tiden, det allra viktigaste är att vi ska ha roligt och lära oss nya saker. När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, då får man fundera på hur man kan göra det bättre nästa gång. Vi samarbetar och löser problem genom att prova oss fram. Alla behöver ta ansvar både för sig själv och även för att vi alla ska ha det bra tillsammans. Vi lyssnar och respekterar varandra.

Vi arbetar i patruller, små grupper, där alla får synas och vara delaktiga. I patrullerna lär sig scouterna att samarbeta, att leda sig själv och andra och att visa hänsyn. Man måste också lära sig att ta ansvar för att hela gruppen ska kunna klara en uppgift.

Vi vill att våra scouter ska lära känna och kunnat klara sig i naturen. Hur ser olika växter och djur ut, hur fungerar det i naturen över året. Vad gör man om någon skadar sig eller man går vilse i skogen, det finns en massa saker att lära sig. Hur ska man kunna övernatta i naturen och vad behöver man bygga för att ha det bra? Surra och göra knopar behöver vi kunna för att bygga och elda och laga mat behöver vi ju givetvis kunna. Vi leker och har samarbetsövningar, vi utmanas själva och vi utmanar varandra. Vi åker på läger och gör en massa spännande saker!

Ändringar kan komma att ske och skickas då ut per mail och finns i
kalendariet på hemsidan (vid akut ändring endast mail). Program finns för nedladdning och det finns även övrig information på www.molndalkm.scout.se vi i Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår, finns även på facebook.

Om du behöver kontakta oss så maila till:  upptackare@scoutmolndal.se (spara gärna vår mail som en kontakt så slipper vi hamna i skräpposten).