Vi i Mölndal KFUK-KFUM scoutkår har två fastigheter som vi främst bedriver våran verksamhet i. Scoutgården där vi bedriver vår vardagliga verksamhet med veckomöten samt vår övernattningsstuga Triangeltorpet i Gråbo. Dessa har funnits i kårens ägo under många år, Scoutgården i Krokslätt är det faktiskt medlemmar i kåren som har byggt år 1967. Kåren har en liten film ifrån bygget som man kan få köpa. Vid intresse av detta maila till molndal.scout@hotmail.com

Scoutgården

Vår jättefina scoutlokal ligger på Landshövdingegatan 37-39 i Krokslätt.

Tidigare har vi hyrt ut stugan men vi har tyvärr fått pausa det i nuläget. Så vi önskar inte få några förfrågningar om att boka lokalen i nuläget tack!

Triangeltorpet

Vår tidigare övernattningsstuga i Gråbo. Denna såldes efter ett årsmötesbeslut och numera hyr vi stugor när vi åker iväg.

Lägergårdar
Scouterna har lite olika lägergårdar och lägerplatser runt om i Sverige som besöks då och då. Detta brukar vara när man har lite längre läger som antingen är nationella eller på distriktsnivå.

Sparreviken
Sparreviken är en lägerplats i närheten av Ljungkile som till hör KFUM. Det är en välbesökt plats för scouterna i Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår då vi oftast åker hit under Kristihimmelfärdshelgen. Lägergården grundades av Torsten Billger (tidigare föreningssekreterare för KFUM Göteborg) hösten 1942 och hade sina första läger under sommaren -43. Intill lägergården ligger ett öppet fält som är bra anpassat för läger där man tältar. Detta område kallas lilla och stora prärien. Spareviken ligger precis intill havet så ett dopp eller en tur i kanotviken är inte ovanligt när man besöker denna plats.
Mer information om Sparrevikens lägergård hittar du här:
Sparreviken hemsida
Hitta till Sparreviken:
Vägbeskrivning Sparreviken
Dirhuvud 504
459 91 Ljungskile

Kragenäs
Kragenäs är en lägergård och lägerplats som ligger vid Tanumshede. Sedan år 1997 ägs Kragenäs av Göteborgsscouternas stiftelse och drivs av Göteborgs scoutdistrikt. Här kan man åka på läger i en vacker miljö beläget i Tanums naturreservat nära till både hav och skog. I närheten av Kragenäs kan man även finna hällristningar ifrån stenåldern. Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår har varit här på scoutläger flera somrar, häng med du också nästa gång vi ska dit!

Mer information om Kragenäs hittar du här:
Kragenäs hemsida

Hitta till Kragenäs:
Vägbeskrivning till Kragenäs
Kragenäs
Myren 3
457 91 Tanumshede

Lysestrand
Ytterligare en härlig lägerplats i väst som används av Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår är Lysestrand. Denna lägerplats i närheten av Lysekil har Lysestrandsstiftelsen haft sedan 1959 och senaste gången som Mölndal KFUK-KFUMs scoutkår var där och besökte var på Liv@t 2015. Här finns stora ängar med närhet till skog och havsmiljö.
Mera information om Lysestrand hittar du här:
Lysestrand hemsida

Hitta till Lysestrand: