Skapa

Att skapa något kreativt med sina egna händer är både en rolig utmaning och ett skönt sätt att koppla bort allt annat för en stund.

Målspår

Fantasi och kreativt uttryck, problemlösning, fysiska utmaningar.

Innehåll

För att få intressemärket Skapa ska du tillverka tre olika saker i tre olika material och på tre olika sätt. Det kan till exempel vara att tillverka en patrulltröja, en patrullmaskot, en egen kniv eller sölja, bygga en fågelholk, knyta armband, sy packpåsar, scrapbooking mm. Du ska själv vara med och bestämma hur föremålen ska se ut och på vilka sätt du ska skapa dem.

Fixa

Många platser kan bli mysigare, snyggare, roligare och trevligare genom lite fix och piff. Genom att jobba med aktiviteter för det här märket gör ni om något i miljön ni är i ofta. Samtidigt får du och dina scoutkompisar en utmaning i att verkligheten nå ert mål med projektet och skapa något själva. Kanske är det dags att scoutlokalen blir precis så som ni vill ha den?

Målspår

Fantasi och kreativt uttryck, problemlösning, kritiskt tänkande.

Innehåll

För att få Fixamärket ska du skapa eller göra om något till er scoutlokal, patrullya, scoutstuga eller till någon annan. Börja med att spåna idéer om vad ni vill göra för att sedan få till en ordentlig plan för arbetet innan ni skaffar fram det material som behövs. Sedan är det bara sätta igång att klä om möbler, måla om, sy gardiner, dekorera, renovera eller vad ni nu bestämmer er för att göra och lära er mer om. När arbetet är klart ska du tillsammans med andra som var med och dina ledare utvärdera din insats och diskutera vad du lärt dig.

Spela

Genom att spela teater tränar du dig på många saker, som att uttrycka dig, att visa känslor och att våga ta plats. Det kräver både förberedelser och mod. Att sätta upp en teaterföreställning tillsammans kan också vara ett jättebra sätt för er i gruppen att lära känna varandra bättre och att bli bättre på att samarbeta. Om ni bjuder in en stor publik kan det dessutom vara ett sätt att få in lite extra pengar till er verksamhet eller till ett välgörande ändamål.

Målspår

Aktiv i gruppen, ledarskap, självinsikt och självkänsla, fantasi och kreativt uttryck.

Innehåll

För att få intressemärket Spela ska du vara delaktig i att sätta upp en teaterföreställning eller annan typ av show för publik. I det ingår att:

• Skapa ett manus, antingen utifrån en egen idé eller utifrån en färdig berättelse.
  • Förbereda scen, miljö och rekvisita.
  • Öva in repliker och repetera.
  • Antingen är du engagerad i alla dess saker eller så fördjupar du dig i någon av dem, till exempel att du skriver manus och regisserar dina kamrater eller att du ansvarar för scen, dekor och rekvisita. Efteråt ska du, tillsammans med de andra som var med, utvärdera er teateruppsättning.

Filma

Att spela in en film är ett roligt projekt med många sidor. Här kan du få chansen att utmana dig själv som skådespelare, lära dig mer om teknik, vara kreativ och konstnärlig, träna på att leda dina kamrater med mera. Blir filmen bra finns det gott om amatörfilmstävlingar att skicka in den till. Kanske är den här filmen början på en lång filmkarriär?

Målspår

Fantasi och kreativt uttryck, problemlösning, självinsikt och självkänsla, ledarskap.

Innehåll

För att få intressemärket Filma ska du vara delaktig i att skapa en film. I det ingår att skriva manus, förbereda miljö och rekvisita, öva in repliker, repetera och agera och filma. Antingen är du engagerad i alla dessa saker eller så fördjupar du dig i någon av dem, t.ex. att du skriver manus och regisserar dina kamrater eller att du ansvarar för filmning och lär dig mer om det. Filmen ska vara runt fem minuter lång och spelas in i olika miljöer (t ex både utomhus och inomhus). När filmen är färdig ska den visas för andra och du ska tillsammans med de andra som var med och gjorde den utvärdera ert arbete.