Familjedag 8 sept

26 augusti, 2019 av Susan Holst
Familjedag med geocaching
Sönd 8 sept kl 11 samlas vi vid Krokslättsvallen. Hela familjen är välkommen och vi ska prova på geocaching tillsammans. Geocaching går ut på att man med telefonen kan se var olika ”skatter” ligger gömda runt om i hela världen. Sedan ska man försöka hitta dem och det kan ibland vara riktigt klurigt. Detta är ju endast en prova på aktivitet och vi ska använda oss av gratisversioner, tycker man det är jättekul kan man sedan givetvis själva välja att bli premiummedlemmar om man vill.
Medtag en fullladdad telefon (helst Android) och matsäck. Innan ni kommer finns det en del saker som måste förberedas.
  • Gå in på sidan www.geocaching.com och skapa ett konto. Du kommer få ett mail, öppna det och bekräfta kontot.
  • Ni som har androidtelefon ladda ner appen c:geo.  Appen finns endast till Android så försök därför få tag på en Android till den här dagen.
  • Öppna c:geo och på den sidan som kommer upp(Getting started) tryck på rutan configurate och välj geocaching.com. Kryssa i Aktivera.
  • Tryck på Tillåt c:geo. Skriv in dina kontouppgifter från geocaching.com. Tryck Kolla autentisering.
  • Kolla gärna runt lite i appen c:geo så att ni vet att ni får upp cacher på Safjället, tryck på Live karta. Tänk på att platstjänsten måste vara aktiverad på telefonen.
Kan ni inte få tag på en Android utan kommer med Iphone så ska ni skapa ett konto på geocaching.com och sedan ladda ner appen Geocaching. Tanken är ju att detta är en prova på så ni ska ha gratisversionen. Tyvärr syns dock inte så många ”skatter” med denna utan då kan det bli så att de med Iphones får gå efter gps koordinater i google maps istället.
Samling sönd 8/9 kl 11 på Krokslättsvallen, avslutning ca kl 13.
Medtag telefon med app och matsäck, vi fikar tillsammans ?