Scoutläger på Björkö räddade skogen från galleria-bygget!

13 november, 2023 av Emma McMaster

Nu har vi passerat den större delen av höstterminen och kårlägret löpte av på Björkö förra helgen.

Totalt var vi runt 45 personer som var och räddade skogen på Björkö från en kreativ ko-muun-gubbe som hade fått en idé om att bygga en galleria där vi var på läger. Scouterna tog sig ut på spår och träffade då bland annat Barr-Bie och Frö-Ken som hjälpte dom att lära sig saker om skogen, naturen och liknande för att få idéer till en rap som dom kunde framföra när ko-muun-gubben kom tillbaka. En rap-battle uppstod men som tur var så vann scouterna och stugan fick vara kvar. Vi firade med lägerbål innan det avslutades med ljusspår för de yngre scouterna. De äldsta scouterna fick sig en ordentlig utmaning och lyckades tillslut att bli medlemmar i ett hemligt sällskap kallat Skogens Väktare. När natten närmades sig var nästan alla scouterna modiga nog att sova utomhus i vindskydden.

Under söndagen blev det en ny sorts utmaning, den såkallade eldutmaningen. Det gällde att elda av ett snöre så snabbt man kunde. Men scouterna fick inte använda något material som dom själva hade med sig eller hittade i skogen utan alla saker behöve förvärvas genom olika uppgifter. Det gick att vinna tändstickor genom ett frågequiz, hitta hemliga koder för att låsa upp saker, göra chiffer eller orientera till sig saker. Många kluriga lösningar framkom och kiosken var välbesökt där patrullerna försökte förhandla till sig olika saker med mer eller mindre framgång. Tillslut lyckades alla patruller och utmaningen avslutades.

Hoppas att det blir ännu fler scouter och ledare som följer med på läger nästa gång!
Närmast i tid har vi julstugan som kommer att ske lördagen 2 december 11-14. Hoppas att ni kommer då också.